Digitális forradalom a felnőttkorúak életében

2024.09.04.

Hír | EU, Szakképzés, Felnőtt tanulás

Hogyan érinti a felnőtteket a digitális világ folyamatos fejlődése? Hogyan készülhetnek fel a változásokra és hogyan támogatja ezt a folyamatot az Európai Unió?

digitális forradalom folyamatosan alakítja az életünket, állandó változásra késztetve nemcsak a fiatalokat, de az idősebb generáció tagjait is. Áthatja a munka világát, de ugyanúgy része a mindennapi életnek is – jelen van a tanulásban, a szórakozásban, a kommunikációban, a társadalmi kapcsolatokban – ma már nehezen valósítható meg akár egy ügyintézési folyamat is a digitális világ minimális ismerete nélkül.

Nem érdemes azonban negatívumként tekinteni erre a folyamatra, még akkor sem, ha néha nehézségeket szül, hiszen emellett rengeteg új lehetőséget teremt azok számára, akik nyitottak az újdonságokra és folyamatosan fejlesztik magukat. Az innovatív megoldások, új technológiák, gyorsabb és hatékonyabb ügyintézés, modern oktatási és képzési módszerek megjelenése számos feladatot, terhet vesz le a vállunkról.

Változás a munka világában

A technológia rohamos fejlődése miatt rengeteg munkafolyamat automatizálódik, új munkakörök és munkahelyek születnek, a munkavégzés módja pedig gyökeresen megváltozik. 

A digitális forradalom nagy mértékben alakítja át tehát a munka világát, új készségeket és kompetenciákat követelve a munkavállalóktól. A Készségek Európai Éve (European Year of Skills - 2023) éppen ezért kiemelt figyelmet fordított arra, hogy a munkavállalókat segítse a digitális átalakulás kihívásaira való felkészülésben: az év célja az volt, hogy mindenki számára lehetővé tegye az új készségek elsajátítását, az életük bármely szakaszában. 

Hogyan és milyen területeken járult hozzá az év a munkavállalók helyzetének megerősítéséhez?

  • előtérbe helyezte az élethosszig tartó tanulást,
  • támogatta az új készségek elsajátítását,
  • erősítette a vállalatok és a munkavállalók közötti együttműködéseket,
  • modernizálásra törekedtek a szakképzés területén,
  • átláthatóbbá, könnyebben érthetővé tették a munkaerő-piaci információkhoz való hozzáférést.

Mindez azért fontos, mert a folyamatos tanulás és az új készségek elsajátítása segít a munkavállalóknak, hogy rugalmasabban alkalmazkodjanak a változó munkaerőpiaci igényekhez és ezáltal minőségibb munkalehetőségekhez juthassanak.

európai egyetemi szövetségek 2022 eredményekA kép forrása: Shutterstock

Az Erasmus+ program szerepe

Az Erasmus+ program a digitális korra felkészült oktatási és képzési rendszerek elérésében játszik kulcsfontosságú szerepet: támogatja a digitális oktatás fejlesztésének előmozdítását és a digitális technológiák célzott használatát az oktatás, a képzés, az ifjúság és a sport területén. A programban részt vevők esetében támogatja azon digitális készségek és kompetenciák megszerzését, amelyekre az életük, tanulmányaik, munkájuk és jogaik gyakorlása során, valamint a tájékozódás, az online szolgáltatásokhoz való hozzáférés, a kommunikáció, a kritikus fogyasztás és a digitális oktatási tartalmak létrehozása érdekében szükségük van.

Rugalmas képzési formák

Az online képzések elterjedése rugalmasságot és egyszerűbb hozzáférést, valamint izgalmas multimédiás források gazdag tárházát kínálja a résztvevőknek, mindezzel nagyobb motivációt jelent a felnőtt célcsoportok számára.

Fontos odafigyelni azonban arra is, hogy az új, digitális eszközökhöz való hozzáférés és a használatuk megtanulása, vagy egy online képzés elvégzése – különösen az alacsonyan képzett felnőttek, vagy az idősebb korosztály esetében – nagyobb nehézséget okozhat. Az ő esetükben a digitális oktatás egyszerre jelent tehát kihívást és lehetőséget: a számos előny mellett sok akadályt is fel kell oldani ahhoz, hogy sikeresen vehessenek részt ilyen típusú oktatásban. 

Hogyan lehet segíteni az alacsonyan képzett felnőtteket a digitális oktatásban?

  • alapozó digitális írástudás programokkal,
  • egyéni támogatással (mentorálás, tanácsadás),
  • fokozatosan nehezített feladatokkal,
  • motiváló tanulási környezettel (vizualitás, gamifikációs elemek alkalmazása, pozitív visszajelzések),
  • hozzáférhető technológia biztosításával.

Az elérendő cél tehát az, hogy a felnőtt tanulói célcsoport megfelelően motivált legyen, hozzáférhessen az oktatás minden formájához, típusához és a szükséges eszközökhöz is. A sikeres digitális oktatáshoz pedig személyre szabott, támogató és motiváló tanulási környezetre van szükség. 

Források:
Epale: A digitális változás és a felnőttkori tanulás a munkahelyeken 

Epale: A digitális eszközök alkalmazása a felnőttoktatásban
A Készségek Európai Éve zárókonferencia

Utolsó módosítás: 2024.09.04.