„Ezek a gyerekek nem fognak kiesni a képzésből” - digitális növénygyűjtemény és motiváló dicséret
2015 | Szakképzés | gazdálkodás, mezőgazdaság, mobilitás, szakmai gyakorlat | Pest | Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium, Nagykőrös
11 dísznövénykertész és kertész tanuló Rostockban és környékén, 4 hetes szakmai gyakorlaton vett részt. A projekt koordinátora őszintén és teljes odaadással mesélt nekünk – nem csak múlt időben, mert a 2010-es, első projektjük óta folyamatosan pályáznak, és minden évben tanulnak valami újat, amit aztán be tudnak építeni a projektjeikbe.
Mitől volt jobb ez a projektjük, mint az előzőek?
Az esélyegyenlőséget nagyon markánsan képviseltük és a gyakorlati helyeket a tanulók képességeihez szabtuk, amit azóta is fenntartunk. A kifejezetten gyenge képességű gyerekeket is megkerestük és biztattuk, hogy merjenek pályázni, és olyan munkahelyre küldtük őket, ahol nem haladja meg a képességeiket a munkavégzés, de természetesen rengeteget tanulhatnak belőle. Ezeken a gyakorlati helyeken pedagógiai végzettséggel rendelkező mentor tanárok is voltak. Ugyanakkor tehetséggondozás jelleggel a legjobb tanulóknak is felajánlottuk, hogy kiutazzanak, számukra olyan munkahelyet választottunk, ahol jobban kell németül is tudni, és sokkal több dolgot lehet tanulmányozni.
Mint kísérő tanár, milyen főbb teendői voltak?
A gyerekek nagyon izgultak és féltek, ezért kísérőtanár társammal együtt senkit nem hagytunk magára, megkereshettek minket bármilyen gondjukkal. Meglátogattuk őket a munkahelyeiken, megnéztük, mit dolgoznak, és persze ellenőriztük, hogy pl. elindultake időben dolgozni, rendben tartjáke a szállásukat és környezetüket. Segítettünk beosztani a zsebpénzüket is. Én mindig megkérdezem, hogy szeretnéke megkapni a kiutazáskor a teljes összeget, vagy hetente szeretnének hozzájutni, és ennek megfelelően járunk el. Orvoshoz visszük őket, ha szükséges, akár azért, mert valakit megcsípett egy darázs, allergiája van vagy éjszaka lebetegedett.
Érezni a törődést minden szavában. Mi motiválja a munkája során?
Az, hogy látom a tanulóimon azt a fantasztikus fejlődést, amin keresztülmennek. Kimegy valaki egy bátortalan, kevésbé tájékozott gyerekként, és hazajön úgy, hogy végig tudta csinálni, ötleteket kapott, önbizalommal teli. Amikor elmeséli itthon a társainak az élményeit, felfigyelnek rá, és ettől ő kiemelkedik a többiek közül. Nagyon nagy nálunk a lemorzsolódás, de ezek a gyerekek biztos, hogy nem fognak kiesni a képzésből. Nekünk kiemelten fontos, hogy az induló osztályaink megmaradjanak, ehhez pedig ilyen élmények kellenek, mert iskolai keretek között nagyon nehéz más, hasonló szintű tapasztalatszerzés biztosítása.
Hogyan működtek együtt a fogadóhelyekkel?
Ebben a projektben már nem közvetítő partner segítségével szereztünk munkahelyeket, mint korábban, hanem minden szervezési munkát mi bonyolítottunk le. Nagyon nehéz volt. Azóta ezekkel a cégekkel hálózatot hoztunk létre, annak érdekében, hogy komolyabban tudjuk tartani a kapcsolatot és hatékonyabb munkát végezhessünk. Minden évben 2 személyes találkozót szervezünk. Az egyiket Németországban, ugyanis van ott egy németmagyar baráti társaság, akik a nyári rendezvényükre meghívják az éppen kint lévő csoportot, illetve a munkaadó cégeket. Itt iskolánk tanulói minden alkalommal bemutatnak német nyelven egy olyan projektet, amit idehaza a gyakorlati felkészítés keretében megcsináltak, és ezért a társaság elnöke dicsérő oklevelet állít ki számukra. A másik találkozó pedig az itthoni záró konferencia, miután hazatértünk. Ide meghívjuk a munkaadó cégek képviselőit, illetve ebből a németmagyar baráti társaságból is ellátogat egy kisebb delegáció hozzánk. Itt a külföldi partnerek értékelik a munkánkat, mi pedig bemutatjuk a kinti tapasztalatokat, élményeket, és az iskola vezetőségével kiegészülve, értékeljük a projektet, megbeszéljük a jövő évi feladatokat. A gyerekek prezentációt készítenek, amiért igazgatói dicséretet is kaphatnak, ha olyan minőségű. Folyamatosan próbáljuk motiválni őket és elismerni a munkájukat, ami rengeteget jelent nekik.
Mekkora hangsúlyt fektetnek az értékelésre?
Többlépcsős értékelési rendszerünk van. Már a kiválasztásnál egy közel 300 kérdéses pszichológiai tesztet is kitöltenek a tanulók. Németországban egyhetes nyelvi felkészítésen vesznek részt, és a kinti nyelvtanár a kurzus elején és végén is értékeli a gyerekeket, amiről tanúsítványt kapnak. A gyakorlati munkavégzés félidejében minden munkahelyet végiglátogatunk, és a diákokkal kitöltetünk egy ellenőrző lapot, hogy meggyőződjünk arról, hogy a tanultakat tényleg sikerülte elsajátítaniuk. A válaszokat kiértékeljük, és ha úgy látjuk, hogy valami nincs rendben, akkor a munkaadókat és a mentortanárt megkérjük, hogy még egyszer, egy kicsit másképp vegye át az illetővel a kérdéses ismereteket. Amikor befejezzük a gyakorlatot, a munkáltatóval közösen ECVET értékelő lapot töltünk ki, és ez alapján kapják a gyerekek itthon a gyakorlati osztályzatot, ami a bizonyítványukba is bekerül. Ezt beletesszük az Europass mobilitási igazolványukba, így amikor mennek munkát keresni, ezt is megmutathatják. A külföldi gyakorlatot végző tanulók ebben az évben digitális gyűjteményt is készítettek, mindenki a saját munkahelyén lévő növényállományból. Ezt itthon bemutatták, a szaktanár pedig osztályzatot adott rá. Az értékelés tehát fontos része a munkánknak, de törekszünk arra, hogy a gyerekeknek ez pozitívumot jelentsen.
Milyen terveik vannak a jövőre nézve?
Az összes eddigi, Leonardo programban részt vett diákunkat megpróbáljuk a közeljövőben egy találkozóra összehívni, hogy lássuk, ki hova jutott, milyen előnyt adott nekik a külföldi szakmai gyakorlat a munkavállalásnál. Egyébként egyre több partner keres meg bennünket, hogy szeretnének magyar gyakornokokat, de újításokon egyelőre nem gondolkodunk, szeretnénk következetesen és jó minőségben dolgozni.
Az interjút készítette: Berkes Blanka
Intézmény: Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium, Nagykőrös Projekt címe: Gyakorlati kompetenciák a kertészetben a fenntartható fejlődés érdekében Koordinátor: Gavaldik Éva Honlap: www.toldi-nk.sulinet.hu |
A 2015-ös év további díjazottjairól ITT olvashat, a 2014-es és 2016-os év Nívódíjas projektjeit pedig ITT tudja elérni!
A képek kattintással nagyobb méretben is megtekinthetőek.